۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۹۵۵۸۶
حجت الاسلام عبادی:

وعده‌های دولت اطمینان‌بخش نیست|انتقال آب به شرق کشور نیازبه اقدام جدی دارد

وعده‌های دولت اطمینان‌بخش نیست|انتقال آب به شرق کشور نیازبه اقدام جدی دارد
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص وعده های دولت، گفت: نمی‌دانیم به کدام وعده‌های دولت اطمینان کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز مجمع نمایندگان خراسان جنوبی به همراه استاندار با وزیر نیرو دیدار داشتند و مباحثی مرتبط با وزارت نیرو در استان مطرح شد.

وی با بیان اینکه بارورسازی ابرها، انتقال آب استان و آب‌های ژرف از جمله موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح شد، گفت: متاسفانه تأمین آب و انتقال آب به استان جدی گرفته نمی‌شود بنابراین در این دیدار درخواست کردیم مطالعاتی در این زمینه صورت بگیرد و روند انتقال آب به استان تسریع شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین درباره آب‌های ژرف استان نیز موضوعاتی بیان شد و با توجه به اینکه مردم خراسان جنوبی تشنه هستند و مشکلات آب فراوانی دارند، مطالعات آب‌های ژرف انجام شود.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، تصریح کرد: نه تنها شبکه آب استان بلکه شبکه آب تمام کشور فرسوده است و باید از هدررفت آب جلوگیری و مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به برداشت مبلغ 200 میلیون دلار از صندوق توسعه با دستور مقام معظم رهبری، ادامه داد: پیگیری اولیه این موضوع توسط استان و بنده انجام شد و طرحی در خصوص آبرسانی در اداره کل آبرسانی روستایی استان تهیه و تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی شد و لاریجانی نیز این طرح را به مقام معظم رهبری تقدیم کردند و برداشت مبلغ 200 میلیون دلار از صندوق توسعه نتیجه این طرح بود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تراکم جمعیتی کم در استان و فاصله‌های زیاد آبرسانی باید سهم استان از این مبلغ دیده می‌شد و لوله کشی برای آبرسانی و استفاده از آب‌های زیرزمینی انجام شود.

خالی شدن مرز، مشکلات امنیتی به دنبال دارد

حجت الاسلام عبادی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی در نزدیکی مرز است و اگر مرز خالی شود، کشور دچار مشکلات متعدد امنیتی می‌شود و برای برقراری امنیت باید روستاها آباد باشد.

وی افزود: آبرسانی به روستاهای قلعه زری و بصیران خوسف باید مورد توجه قرار بگیرد و در قلعه زری خوسف یک هزار نفر از کارگران معدن آب ندارند و برای استحمام دچار مشکل است که این فاجعه است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث فاضلاب مسکن مهر در استان یکی از موضوعات مهمی بود که مطرح شد و باید طرح جامعی برای انتقال آب ایجاد شود.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مشکلات حوزه انتخابیه نمایندگان استان مطرح شد و وزیر نیرو نیز برای انتقال آب به روستاها قول مساعدی داد، افزود: هر چند میزان بارندگی در استان کم است ولی آفتاب فراوانی دارد و می‌تواند از ظرفیت آفتاب و انرژی‌های نو و توربین‌های بادی برای تولید برق در استان استفاده کرد.

وی بیان کرد: سد رزه شهرستان درمیان چند سال اخیر ساخته آبگیری شده است اما متاسفانه از آب آن برای شرب و کشاورزی استفاده نمی‌شود و تبخیر می‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی از مجتمع‌های آبرسانی در استان باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و در بحث توربین‌های بادی می‌توان سرمایه گذاری‌های زیادی انجام داد.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در برخی نقاط که گرمای شدیدی دارند می‌توان هزینه‌های برق را کاهش داد تا مردم از کولرهای گازی بهتر استفاده کنند، گفت: انتقال آب به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با یک خط انتقال انجام شود.

وعده های مسؤولان باید اجرایی شود/شهرهای مجاور دریای عمان هم تشنه هستند

وی با بیان اینکه انتقال آب زمان بر است و سال‌ها طول می‌کشد اما بالاخره باید از یک جایی آغاز شود، افزود: وزارت نیرو و مسؤولان مرتبط در خصوص انتقال آب وعده‌های زیادی دادند اما مهم اجرایی کردن این وعده‌ها است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی شهرهایی که در مجاورت دریای عمان و خلیج فارس قرار دارند نیز تشنه هستند و برخی مواقع ساعت‌ها آب قطع می‌شود بنابراین وقتی دولت نتوانسته مشکل شهرهای مجاور دریای عمان را حل کند چگونه می‌خواهد مشکلات سه استان شرقی را حل کند؟

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی جز اولویت‌های وزارت نیرو بوده است، گفت: لازم است دولت در بحث آب در دو جنبه مدیریت به صرفه آب و انتقال آب از منابع آبی مناسب اهتمام داشته باشد.

به وعده‌های دولت نمی‌توان اطمینان کرد

وی بیان کرد: بارورسازی ابرها می‌تواند در 15 تا 20 درصد افزایش بارندگی‌ها تاثیرگذار باشد اما با بارورسازی ابرها تمام مشکلات آب استان حل نمی‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌دانیم به کدام وعده‌های دولت اطمینان کنیم! راه‌آهن قرار شد تابستان امسال از سمت بیرجند کلنگ زنی شود اما تنها از طرف گناباد کلنگ زنی صورت گرفته است بنابراین درخواست ما این بوده که از طرف بیرجند نیز اقداماتی صورت بگیرد تا در روند ساخت را‌ه‌آهن تسریع شود./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات